Este oficial, Uniunea Europeană permite producătorilor auto să vândă în continuare mașini cu motoare diesel și pe benzină.
În 2022, Uniunea Europeană a decis să interzică vânzarea oricărui autovehicul cu motor termic în statele UE, începând cu 2035.
Practic, asta însemna că nu mai puteau fi puse în circulație decât mașini electrice sau cu motoare pe hidrogen.
Mană cerească pentru companiile chinezești, care testau de mai bine de un deceniu aceste tehnologii revoluționare. Dar o lovitură de bumerang pentru producătorii auto europeni, prinși complet nepregătiți pentru această schimbare bruscă de tehnologie.
Dar, după mai bine de trei ani de negocieri și presiuni, UE a decis să renunțe la această interdicție.
Comisia Europeană a revizuit standardele de mediu în ceea ce privește companiile auto.
„Începând cu anul 2035, producătorii auto vor avea trebui să respecte o țintă de reducere cu 90% emisiilor pe țeava de eșapament, iar restul de 10% vor trebui compensate prin utilizarea unui oțel obținut cu emisii reduse de carbon, fabricat în Uniunea Europeană, sau prin folosirea de e-combustibili și biocombustibili”, se precizează în decizia CE.
Asta înseamnă, așadar, că sunt permise în continuare motoarele diesel sau pe benzină. Dar, emisiile de CO2 la nivelul întregii flote de vehicule aflate în vânzare trebuie să fie cu 90% mai mic față de nivelul de pornire.
De exemplu, să zicem că flota Dacia avea, în 2021, o medie a emisiilor de dioxid de carbon de 520 g/km. Acesta e nivelul de pornire. Asta înseamnă că în 2035, media emisiilor de CO2 la vehiculele Dacia nu trebuie să depășească 52 g/km. Țintă care poate fi atinsă prin introducerea mai multor modele pur electrice, hibrid și utilizarea unor motoare care să folosească biocombustibil.
Practic, producătorii auto nu mai sunt obligați să renunțe la motoarele diesel sau pe benzină. Dar trebuie să le facă mult mai puțin poluante și să ofere mai multe vehicule electrice.
Această relaxare a măsurilor vine, în paralel, cu anunțarea unor inițiative de încurajare a comercializării de vehicule electrice.
UE propune introducerea unor „supercredite” pentru cei care își cumpără o mașină cu zero emisii de CO2. Aceste programe de finanțare vor fi sprijinite cu fonduri comunitare nerambursabile.
De asemenea, industria europeană de producție a bateriilor pentru EV-uri va avea un buget de 1,8 miliarde euro pentru acordarea de împrumuturi fără dobândă companiilor care dezvoltă soluții în acest sector.